Globalna automatyzacja procesów logistycznych narzuca na przewoźników konieczność wprowadzania kompleksowych rozwiązań, pozwalających na szybkie i bezpieczne dostarczanie towarów do najdalszych zakątków świata. Jednym z nich jest transport intermodalny, którego rosnąca popularność pozwala umieścić go wśród najszybciej rozwijających się obszarów w branży TSL. Przedstawiamy zalety i wady tego specyficznego rodzaj transportu.

Transport intermodalny (nazywany również kombinowanym) polega na przewozie określonego ładunku za pośrednictwem co najmniej dwóch różnych środków transportu, przy wykorzystaniu tylko jednej jednostki ładunkowej na całej trasie, np. kontenera. W Polsce w ramach transportu intermodalnego najczęściej wykorzystywaną kombinacją jest przewóz kolejowy i samochodowy (choć jego rola polega wyłącznie na dowożeniu lub odwożeniu ładunku od docelowego przewoźnika).

Wśród korzyści wynikających z wykorzystania transportu intermodalnego warto wymienić przede wszystkim:

  1. Szybki transport towaru bez zbędnych przestojów

Jedną z głównych korzyści tego rozwiązania jest idealny dobór jednostki ładunkowej do załadunku, co stwarza dogodne warunki do usprawnienia łańcucha dostaw. W ten sposób zredukowane zostają zarówno koszty, jak i czas związany z operacjami przeładunkowymi (tj. rozładunek i ponowny załadunek) czy wystawianiem – zbędnej w tym wypadku – dokumentacji. Połączenie zróżnicowanych środków transportu zwiększa pewność terminowej realizacji zlecenia. Wykorzystując kolej lub prom eliminujemy zbędne przestoje, na które natrafiają kierowcy pojazdów ciężarowych, np. korki, kolejki na przejściach granicznych, itd.

Najpopularniejszymi jednostkami ładunkowymi, wykorzystywanymi w transporcie intermodalnym są:

  • naczepy samochodowe,
  • nadwozia wymienne.
  1. Ujednolicenie załadunku i optymalizacja kosztów transportu

Transport intermodalny znacznie ułatwia organizację oraz optymalizację dostępnych zasobów transportowych. Z tego względu stanowi on najlepszą alternatywę dla tradycyjnego przewozu załadunku o dużym gabarycie na długich trasach; w przypadku trasy liczącej kilkaset kilometrów wysyłanie do jednego klienta kilku ciężarówek zastąpione zostaje przez skompletowanie ładunku w większą partię i wysłanie go za pośrednictwem pociągu, statku lub samolotu.

Potencjał transportu intermodalnego dostrzegliśmy już w 2008 roku wraz z otwarciem oddziału Celno-Portowego w Gdyni. Dysponując 16 wysokiej klasy podwoziami, jesteśmy w stanie sprawnie przetransportować jednocześnie 2 kontenery 20ft’ (standardowe kontenery 20-stopniowe) o łącznej wadze ok. 4.600 kg. Niezależnie od warunków dostawy, w imieniu naszych klientów realizujemy także kompleksową obsługę celną, dbając o wypełnienie wymaganych procedur celnych w zakresie importu, eksportu oraz tranzytu.

  1. Zwiększone bezpieczeństwo transportowanego załadunku

Skonsolidowany towar, przewożony koleją czy drogą morską nie jest narażony na oddziaływanie niekorzystnych warunków transportu, obecnych podczas jazdy samochodem ciężarowym. Mowa przede wszystkim o potencjalnych uszkodzeniach wynikających chociażby z nierównej nawierzchni, czy nieplanowanej zmiany stylu jazdy, np. gwałtownej redukcji prędkości jako reakcji na nagłą sytuację powstałą na drodze.

Transport intermodalny, pomimo niewątpliwych zalet, nie jest pozbawiony wad. Mowa przede wszystkim o kosztach związanych z inwestycją budowy i utrzymania potężnej infrastruktury, obejmującej zarówno specjalistyczne urządzenia przeładunkowe (głównie suwnice i żurawie), jak i zaawansowany system IT automatyzujący realizację kluczowych operacji logistycznych oraz umożliwiający kompleksowe zarządzanie poszczególnymi zleceniami.

Dynamicznie rozwijający się transport intermodalny to szansa na ścisłą współpracę pomiędzy odbiorcą a licznymi przewoźnikami działającymi w zróżnicowanych sektorach transportu. Dla klienta oznacza to bezpieczny i sprawy przewóz ładunku w dowolne miejsce. Nam natomiast transport intermodalny pozwala na kompleksową realizację nawet najbardziej złożonego zlecenia bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów transportowych.

FacebookTwitterPinterestGoogle +Stumbleupon
Omega Pilzno
Napisane przez Omega Pilzno