zdjecie-glowne_11-07

Choć zima na dobre rozpocznie się dopiero za kilka tygodni, warto już teraz pomyśleć o przygotowaniu swojego pojazdu na pogarszające się warunki drogowe. Stopniowo malejąca temperatura, przymrozki i pierwsze opady śniegu mogą skutecznie utrudniać bezpieczne pokonanie nawet krótkiej trasy. O czym należy zapamiętać, chcąc dobrze przygotować ciężarówkę do zimy? Podpowiadają pracownicy biura obsługi klienta autoryzowanego serwisu samochodów ciężarowych MAN w Rzeszowie,  wchodzącego w skład Grupy OMEGA Pilzno.

Wskazówka 1: kontrola układu pneumatycznego

Powietrze wypychane przez sprężarkę ma wysoki poziom wilgoci. W procesie sprężania, woda gromadzona jest w układzie pneumatycznym i usuwana przez osuszacz powietrza. Warto sprawdzić, czy znajdujący się w nim wkład nie wymaga wymiany. Zapobiega to formowaniu się kryształków lodu w układzie pneumatycznym, a tym samym blokowaniu zaworów. W skrajnych przypadkach wykorzystywanie zużytego wkładu osuszacza prowadzi nawet do poważnego uszkodzenia całego układu pneumatycznego. Warto więc zastąpić go nowym jeszcze przed nadejściem mrozów.

Wskazówka 2: kontrola akumulatora

Nawet sprawnie działający akumulator powinien zostać dokładnie przetestowany przez mechanika. To szczególnie ważne w przypadku samochodów, które w mroźne noce zostają pozostawione pod „chmurką”. Wówczas może się zdarzyć, że akumulator zawiedzie pomimo samodzielnego sprawdzenia jego bieżącego stanu.

Pojemność akumulatora zależy od temperatury. Przy temperaturze 0⁰C moc rozruchowa zmniejsza się o 20%. Przy – 20⁰C spada aż o 50%. Wato więc sprawdzić kondycję akumulatora u autoryzowanych fachowców, którzy dysponują odpowiednimi narzędziami pomiarowymi. – radzi Bogdan Solarz, doradca serwisowy MAN w Rzeszowie.

Wskazówka 3: kontrola temperatury zamarzania płynu chłodzącego

Późna jesień to dobry moment, by sprawdzić temperaturę zamarzania płynu chłodzącego, w czym pomoże specjalny tester. Umieszczony na nim wykres wskaże bieżącą temperaturę zamrażania płynu. Jeżeli okaże się zbyt wysoka (przekracza -30⁰), należy dolać do niego koncentrat lub wymienić na nowy.

Wymiana płynu chłodzącego jest szczególnie ważna w przypadku starszych pojazdów. W zależności od samochodu oraz rodzaju płynu, czynność tę powinno się powtarzać co 2 -3 lata. Wyjątkiem są płyny o przedłużonej żywotności (do 5 lat), które często wlewane są do układów chłodzenia już w fabryce.

Wskazówka nr 4: dbałość o sprawne wycieraczki

Niekorzystne warunki pogodowe to główny, ale nie jedyny powód pogarszającej się widoczności na drodze. Równie istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy – zarówno w zimie, jak i o każdej innej porze roku – ma dbałość o kondycję samochodu.

Pióra wycieraczek należy wymieniać regularnie, tj. w momencie, gdy szyba po ich przejściu wydaje się niezupełnie sucha. Trwałość piór można zwiększyć poprzez stosowanie nieco większej ilości płynu do szyb. Dzięki temu zminimalizowane zostanie również ryzyko porysowania przedniej szyby.

Wskazówka nr 5: dbałość o czyste reflektory

Warto również zadbać o reflektory. Częstym błędem jest przecieranie ich na sucho. W większości nowych samochodów światła wykonywane są z tworzywa sztucznego, które pokrywane jest warstwą lakieru ochronnego. W miarę eksploatacji ulega on wytarciu, a sam plastik, z którego wyprodukowano reflektory utlenia się. Przecieranie ich przy pomocy np. ręcznika papierowego czy suchej szmatki dodatkowo uszkadza powierzchnię lakieru, jednocześnie pozbawiając go przejrzystości. Dobrze jest więc wyrobić nawyk mycia świateł po dłuższym postoju.

„Zima zaskoczyła kierowców” – to pierwszy komentarz, który pojawia się po pierwszej śnieżycy. Potencjalne problemy w funkcjonowaniu samochodu można jednak przewidzieć i rozwiązać na długo przed nadejściem zimy. Ta przezorność pozwoli bezpiecznie i bez obaw wyjechać w trasę niezależnie od nagle pogarszających się warunkach pogodowych.

FacebookTwitterPinterestGoogle +Stumbleupon
Omega Pilzno
Napisane przez Omega Pilzno