Nieprawidłowe rozmieszczenie załadunku to zaniedbanie, które może kosztować do 15 000 zł. Na co należy zwracać szczególną uwagę podczas załadunku towaru?

  1. Kontrola maksymalnego nacisku na oś

Zgodnie z unijnymi standardami[1], dopuszczalny nacisk na pojedynczą oś samochodu ciężarowego wynosi 11,5 tony, przy czym:

  • całkowita masa pojazdu wraz z ładunkiem nie może przekroczyć wartości dopuszczalnej, tj. dla pojazdu dwuosiowego – 16 ton, dla pojazdu trzyosiowego – 24 ton, dla pojazdu czteroosiowego – 32 tony oraz dla pojazdu o liczbie osi większej niż cztery – 40 ton,
  • trasa przejazdu została opracowana tak, by zminimalizować konieczność korzystania z niezmodernizowanych dróg,
  • przewoźnik posiada licencję wspólnotową do międzynarodowego przewozu drogowego.
  1. Dostosowanie nacisku na oś przednią

Powinien wynosić co najmniej 20% ciężaru pojazdu wraz z ładunkiem. W przeciwnym wypadku oś kierowana nie zostanie wystarczająco mocno dociśnięta do podłoża, co znacznie utrudnia prowadzenie pojazdu. W takiej sytuacji bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i innych użytkowników ruchu drogowego zostaje zagrożone przez prawdopodobieństwo poważnego wypadku.

  1. Dostosowanie nacisku na oś napędzaną

Powinien być większy niż 25% całkowitej masy pojazdu (tj. wraz z towarem). Prawidłowe dociśnięcie osi do podłoża odgrywa kluczową rolę w procesie spalania. Dzięki temu energia produkowana przez silnik wykorzystywana jest efektywnej, co jednocześnie podnosi dynamikę pojazdu.

  1. Najważniejsza jest waga ładunku

Warto poświęcić dłuższą chwilę i zastanowić się nad rodzajem towaru przeznaczonego do transportu i przeanalizować dane dotyczące wagi poszczególnych artykułów. Właśnie pod tym kątem powinno się opracowywać plan załadunku.

  1. Równomiernie rozłożenia ładunku

Szczególną uwagę należy zwrócić na równomierne rozmieszczenie ładunku w naczepie, tj. tak, by każde z kół przenosiło podobne obciążenie. Jazda przeciążonym z jednej strony samochodem ciężarowym oddziałuje na bezpieczeństwo kierowcy. W tej sytuacji nietrudno o utratę panowania nad pojazdem, a w dalszych konsekwencjach – wypadnięcie z drogi i spowodowanie wypadku.

Z drugiej strony, przeciążone koła w większym stopniu podatne są na uszkodzenia. Szybciej również się zużywają.

  1. Środek ciężkości ładunku powinien znajdować się możliwie najniżej

Chcąc poprawnie ułożyć towary jeden na drugim,

By poprawie ułożyć towary jeden na drugim, przedmioty o największej wadze powinny znaleźć się na podłodze. W ten sposób delikatniejszy towar zostanie zabezpieczony przed uszkodzeniem, np. wywróceniem się na zakręcie.

  1. Kontrola rozmieszczenia towaru po każdym częściowym rozładunku

Każdorazowo podczas częściowego załadunku lub rozładunku naczepy, należy sprawdzić jak zmienił się nacisk na pojedynczą oś. Zasada ta obowiązuje nawet w przypadku częściowego rozładunku. Jeżeli usuwany załadunek stanowił przeciwwagę, pomimo jego braku, nacisk na osie nadal może być zbyt duży.

  1. Wyeliminowanie ryzyka przeładowania

Zawsze należy skorzystać z możliwości zważenia całkowitej masy pojazdu. Dane te powinny zostać wpisane w list przewozowy.

Może się zdarzyć, że podstawiony pojazd zostanie wcześniej załadowany bez możliwości zważenia. Informacja o nieznajomości przybliżonej wagi pojazdu powinna również znaleźć się w dokumentach przewozowych.

Planując wsiąść za kierownicę przeładowanego pojazdu warto się zastanowić. Ryzyko dotyczy nie tylko bezpieczeństwa, ale i utraty znacznej sumy pieniędzy. Wysokość mandatu za jazdę przeładowanym samochodem ciężarowym waha się w przedziale od 500 do nawet 15 000 zł.

Czytaj więcej: Kto ponosi odpowiedzialność za przeładowany samochód ciężarowy?

Prawidłowe rozmieszczenie towaru na pace przede wszystkim wpływa na bezpieczeństwo jazdy zarówno kierowcy, jak i wszystkich uczestników ruchu drogowego. Niemniej ważny jest także sam załadunek, który – poprzez właściwe rozmieszczenie na pace – zostaje zabezpieczony przed ewentualnymi uszkodzeniami podczas transportu.

[1] Dyrektywa Rady nr 96/53/WE z dnia 25 lipca 1966 roku w sprawie określenia maksymalnych wymiarów poszczególnych pojazdów kołowych w ruchu krajowym i ponadgranicznym na obszarze Wspólnoty oraz określenia maksymalnych ciężarów w ruchu ponadgranicznym

FacebookTwitterPinterestGoogle +Stumbleupon
Omega Pilzno
Napisane przez Omega Pilzno