Transport ekologiczny to priorytet polityki transportowej Unii Europejskiej i największe wyzwanie, przed którym stoi europejska branża TSL. Jakie są największe korzyści wynikające z rozwijania trendu ekologicznego stylu jazdy dla polskich przedsiębiorstw transportowo-logistycznych?

  1. MNIEJSZE KOSZTY PALIWA I OGRANICZENIE EMISJI CO²

Największą korzyścią wynikającą z EKO transportu jest zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów przy jednoczesnej trosce o ochronę środowiska naturalnego. Jest to możliwe dzięki przemyślanej i dobrze zorganizowanej logistyce już na etapie pakowania załadunku. Wykorzystanie specjalnych palet papierowych i opakowań produkowanych pod unikalne wymiary produktów przeznaczonych do transportu, pozwala efektywnie wykorzystać dostępną przestrzeń załadunkową w naczepie. Większa liczba załadowanych paczek oznacza mniejszą ilość przejazdów niezbędnych do rozwiezienia towaru do poszczególnych odbiorców. W rezultacie emisja CO² zostaje zredukowana, koszty paliwa zmniejszone

  1. MNIEJ PRZEJECHANYCH KILOMETRÓW I OSZCZĘDNOŚĆ CZASU

Dostawa towaru bezpośrednio do klienta to kolejna cecha wyróżniająca EKO transport. Ograniczenie liczby kilometrów do niezbędnego minimum jest możliwe dzięki m.in. wykorzystaniu odpowiedniego rodzaju pojazdów oraz planowaniu tras pod kątem wydajnego stylu jazdy.

Nowoczesne samochody dostawcze zaufanych marek wyposażone są w innowacyjne silniki zwane EURO 6., zabezpieczone udoskonalonym syntetycznym olejem silnikowym Mobil Delvac 1 LE 5W-30. Dzięki obniżonej zawartości popiołu siarczanowego, fosforu oraz siarki zapewnia bezawaryjną pracę systemów oczyszczania spalin oraz przyczynia się do zauważalnego obniżenia zużycia paliwa w samochodach ciężarowych. Potwierdziły to niezależne testy, przeprowadzone
w centrum Millbrook w Wielkiej Brytanii. W serii testów zużycia paliwa w trybie jazdy autostradowej brały udział dwie ciężarówki Volvo FM440 Euro 6, obciążone do 75% dopuszczalnej masy całkowitej (około 44 tony załadunku). Ulepszony olej Mobil Delvac 1 LE 5W-30 zmniejszył średnie spalanie o 1,8%.

Flota pojazdów to jednak nie wszystko. Liczy się również dobrze zaplanowana trasa. Pominięcie pośrednich centrów dystrybucji, unikanie (w miarę możliwości) tras górskich i zastępowanie ich szosowymi lub miejskimi skraca czas transportu, a w efekcie – ogranicza zużycie paliwa i emisję zanieczyszczeń do środowiska.

  1. ZABEZPIECZONY ŁADUNEK = OSZCZĘDNOŚĆ PALIWA I BEZPIECZEŃSTWO RUCHU

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że właściwe rozmieszczenie i zabezpieczenie ładunku bezpośrednio wpływa na poziom zużycia paliwa, a co za tym idzie – stopień ochrony środowiska.

Niezależnie od długości planowanej trasy, ładunek znajdujący się w naczepie powinien być rozmieszczony równomiernie pomiędzy wszystkimi osiami zawieszenia pojazdu. W ten sposób wyeliminowane zostaje ryzyko nadmiernego odkształcenia ogumienia, co jednocześnie zmniejszy opory toczenia pojazdu. W przypadku nieregularnie rozłożonego ładunku warto przesunąć go w kierunku osi napędowej. To pozwoli zachować wysoką jakość jazdy pomimo przewozu nawet najbardziej skomplikowanego załadunku o niestandardowych gabarytach.

Równie istotne jest zabezpieczenie towaru przed przemieszczaniem się po naczepie podczas jazdy. Od tego zależy stabilność jazdy oraz bezpieczeństwo ruchu; w skrajnych przypadkach źle zabezpieczony ładunek może być przyczyną poważnego wypadku. Należy zatem pamiętać o stosowaniu wyłącznie atestowanych pasów mocujących, siatek zabezpieczających, listew kotwicznych, itp.

Istotne jest także zabezpieczenie samej plandeki przez ewentualnymi uszkodzeniami powstałymi w wyniku oddziaływania niekorzystnych warunków atmosferycznych, przede wszystkim silnego wiatru. Jej łopoczący fragment stawia niepotrzebny opór, którego pokonanie wymaga zwiększenia obrotów silnika, a co za tym idzie – również i spalania. Tego problemu można uniknąć dzięki precyzyjnemu naciągnięciu opończy ochronnej na naczepę. Dbałość o właściwe przygotowanie pojazdu przed wyruszeniem w trasę to jeden z obowiązków kierowcy, który bezpośrednio wpływa na jakość jazdy i ochronę środowiska.

W transporcie ekologicznym niedopuszczalną praktyką jest przeładowanie samochodu. Jego skutkiem jest znaczne skrócenie żywotności większości podzespołów pojazdu (z zawieszeniem i ogumieniem na czele) oraz zapotrzebowanie drastyczne zwiększenie zapotrzebowania na paliwo.

Transport ekologiczny to stosunkowo młody, ale nieustannie zyskujący na znaczeniu trend kształtujący współczesną branżę TSL. Bezpieczny oraz wydajny stanowi dowód odpowiedzialności biznesowej wobec środowiska i społeczeństwa. Wykorzystując technologię pozwalającą na skuteczną optymalizację gospodarki paliwowej jesteśmy w stanie realizować większą liczbę zleceń skracając czas potrzebny do ich wykonania i obniżając koszty związane ze zużyciem paliwa. Na EKO transporcie wygrywa więc zarówno biznes, jak i otaczające nas środowisko naturalne!

FacebookTwitterPinterestGoogle +Stumbleupon
Omega Pilzno
Napisane przez Omega Pilzno